Yle: VR:n pilkkominen lykkääntyy ensi hallituskaudelle

10.12.2018

Yleisradio kertoo, että hallitus joutuu lykkäämään VR:n pilkkomista, jonka syy on henkilöjunaliikenteen avaaminen kilpailulle.

- Runsaat 60 Helsingistä Tampereen sekä Lahden, Kouvolan ja Kotkan suuntiin kulkevaa taajamajunaa on määrä siirtää liikenneministeriön alaisuuteen perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta VR tai sen uudet kilpailijat voivat junia parin vuoden kuluttua vuokrata, Yle toteaa.

- Reittien asemarakennuksia ja Helsingin varikko Ilmalassa on tarkoitus siirtää uuteen kiinteistöyhtiöön.   

Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa, että osakeyhtiön omaisuuden sosialisoiminen on aikaa vievää hommaa, vaikka kysymyksessä on valtion 100% omistama yhtiö.

- Teknisesti se tapahtuu osittaisjakautumalla, joka on useiden kuukausien prosessi. Siihen liittyy paljon verotuksellisia kysymyksiä ja velkojien oikeuksia jotka tulee turvata eriyttämisen yhteydessä  

- Toivottavasti seuraava hallitus vielä miettii tarvetta. Yritykset jotka tänne tähyää ovat suurempia kuin VR eivätkä tarvitse suomalaisten veronmaksajien tukea liiketoimintaansa.

Raideammattilaisten JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt sanoo, että yhtiöiden perustamiseen liittyvä aikataulu oli jo alkuun liian haasteellinen. 

- Hyvä, että prosessi tehdään huolella, vaikka aikataulu venyy. Jää nähtäväksi miten tuleva hallitus sitten tulee asiaa käsittelemään.  

Ylen mukaan hallituksen tavoite on ollut, että kilpailutettu liikenne alkaa Etelä-Suomen taajamaliikenteessä kesäkuussa 2022. 

- Etelä-Suomen taajamaliikenne on lähiliikennettä Helsingin ja muiden etelän isojen kaupunkien, Riihimäen, Tampereen, Lahden, Hämeenlinnan, Kouvolan ja Kotkan välillä.

- Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen on määrä avautua kilpailulle jo vuotta aiemmin.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) ei suostu kommentoimaan viivästystä Ylelle ja omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) vetoaa puolestaan siihen, että asia kuuluu liikenneministeriön vastuulle. 

- Kilpailuttaminen on iso kokonaisuus ja aikataulut ovat olleet "haasteellisia", Lintilä toteaa Ylelle.

[Alkuperäinen uutinen Yle]