Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

VR:n lähiliikenteessä junaliikenteen pysäyttävä mielenilmaus - Työnantaja rikkoo työehtosopimusta

6.10.2019

Helsingin ja Riihimäen VR lähiliikenteen veturinkuljettajat järjestävät työnseisauksen maanantaina 7.10.2019 kello 3:00 – 9:00. Veturinkuljettajat eivät saavu työnseisauksen aikana alkaviin lähiliikenteen työvuoroihin Helsingissä ja Riihimäellä. Tämä aiheuttaa maanantai-iltaan saakka merkittäviä häiriöitä lähiliikenteessä. Veturinkuljettajat ja Rautatiealan Unioni RAU pahoittelevat matkustajille aiheutuvaa haittaa.
 
Työnseisauksen taustalla on työehtosopimuksen vastainen toiminta. VR-Yhtymä on päättänyt, ettei se ilmoita enää jatkossa työvuoroluetteloiden ulkopuolella oleville veturinkuljettajilleen seuraavan vuorokauden työvuoroja kuten tähän saakka työehtosopimuksessa sovitulla tavalla. Käytännössä tämä johtaa siihen, että veturinkuljettajien tulee itse tarkastaa työvuoronsa VR:n tietojärjestelmästä myös ollessaan vapaalla, vuosilomalla tai sairauslomalla. Muutosta työnantaja on perustellut muutoksilla tietojärjestelmässä.

Henkilöstöä ei otettu mukaan muutoksen valmisteluun

Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki on äärimmäisen pettynyt VR:n henkilöstöpolitiikkaan, jossa yhteistoimintalakia käytetään pelkästään lyömäaseena henkilöstöä kohtaan eikä vuoropuhelun ja yhdessä tekemisen edistämiseen.
 
-    Yhteistoiminnan tasosta kertoo paljon, että yhtiössä on kehitelty uusia tietojärjestelmiä, mutta kehitykseen ei ole otettu henkilöstöä mukaan vaan tuotu pöytään valmis ratkaisu ja ilmoitettu että tämä me ollaan ostettu ja nyt se otetaan käyttöön.
 
-    Se, että muutokset valmistellaan yhteistyössä työntekijöiden kanssa niin, että niihin pystytään valmistelussa vaikuttamaan ja että ne ovat linjassa lainsäädännön sekä sopimusten kanssa pitäisi olla itsestään selvää kaikissa vastuullisissa organisaatioissa.
 
Rautatiealan Unioni RAU on vaatinut työehtosopimuksen vastapuolta Palvelualan työantajat PALTA:a puuttumaan jäsenyrityksensä toimintaan, koska tilannetta ei ole saatu ratkaistua työehtosopimuksen mukaisesti VR-Yhtymän sisällä.
 
-    VR hakee tässä säästöjä siirtämällä toimiston työtehtäviä veturinkuljettajille vapaa-ajalla tehtäväksi ilman korvausta, vähän samaan tapaan kuin lipunmyynnissä on siirrytty itsepalveluun erilaisten sovellusten kautta. Työnantajan työnjohtovalta ei kuitenkaan ulotu työntekijöiden vapaa-aikaan, joten VR:n menettely ei ole lainsäädännön mukainen ja se on työehtosopimuksen vastainen.

-     Työehtosopimuksessa on nimenomaan sovittu, että työantaja ilmoittaa työt. Työntekijän tarkastamisvelvollisuus ja työaikakorvaus  töiden tarkastamisesta poistettiin työehtosopimuksesta vuonna 2011.
 
Lisätietoja

Rautatiealan Unionin Helsingin veturinkuljettajien osasto ry: osaston puheenjohtaja Lassi Narinen 044 934 4403 tai sähköpostilla lassi.narinen@gmail.com ja varapuheenjohtaja Topi Lajunen topi.lajunen@iki.fi 

Rautatiealan Unionin Riihimäen veturinkuljettajat ry: osaston puheenjohtaja Matti Könnömäki, mkonnomaki@gmail.com, p. 046 813 0080

Rautatiealan Unioni RAU ry: Puheenjohtaja Tero Palomäki, 044 737 97 97, twitter: @TeroPalomaki ja sähköposti tero.palomaki@raury.fi