Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Rautatieliikenteen liikenteenohjaus loppumassa Joensuusta ja Vainikkalasta

13.10.2019

Valtion erityistehtäväyhtiö Traffic Management Finland Groupin  rautatieliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta vastaavassa Finrailissa alkaa YT – neuvottelut maanantaina 14.10.2019.

Finrail suunnittelee Joensuun ja Vainikkalan liikenteenohjauksen lopettamista ja töiden siirtämistä pääosin Kouvolaan ja pieniltä osin Ouluun maaliskuun 2020 loppuun mennessä. Työnantajan suunnitelmat voivat johtaa kaikkien työpisteissä vakituisesti työskentelevien 15 henkilön irtisanomisiin. Neuvottelujen aikana pyritään löytämään myös muita ratkaisuja.

Finrail perustelee Joensuun ja Vainikkalan liikenteenohjauksen sulkemista ja toimintojen keskittämistä laadun parantamisella ja kustannussäästöillä. 

Henkilöstö yllättynyt suunnitelmista

Henkilöstölle YT- neuvotteluesitys tuli täytenä yllätyksenä. Tiedossa on ollut, että keskittämistä tapahtuu teknisen kehityksen myötä, mutta nyt esitelty aikataulu kuulostaa täysin harkitsemattomalta henkilöstön ikärakenne ja tiedossa olevat ratatyöt huomioiden.

-  Joensuun ratapihalla on alkamassa erittäin merkittävät turvalaitetyöt ja tuntuu todella erikoiselta, että liikenteenohjaus viedään alta pois, niin että juna- ja vaihtoliikennettä ohjataan satojen kilometrien päästä. Rautatatiealan Unioni RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki ihmettelee

-    Traffic Management Finland Groupin perustamisen yhteydessä puhuttiin 40 miljoonan konsernisäästöistä. Ilmeisesti niitä säästöjä nyt haetaan taas operatiivisesta toiminnasta, jonka pitäisi olla eritystehtäväyhtiöiden ydinliiketoimintaa. 

Rautatiealan Unioni RAU  odottaa, että Finrail toimii vastuullisesti henkilöstöä ja rautatieliikenteen turvallisuutta kohtaan.