Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAUn ja Raideammattilaisten puheenjohtajat tapasivat omistajaohjausministerin

26.8.2020

Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) otti vastaan Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtajan Teppo Järnstedtin ja Rautatiealan Unionin RAUn puheenjohtajan Tero Palomäen valtioneuvoston linnassa keskiviikkona.

- On aina ilo tavata Raideammattilaiset JHL:n ja Rautatiealan Unioni RAUn edustajia rautatieasioiden merkeissä. Osaavat työntekijät ovat avainasemassa VR:n menestymisen kannalta, Tuppurainen toteaa.

Järnstedt muistuttaa, että korona on vaikuttanut merkittävästi rautateiden henkilöliikenteeseen,

- Nyt on kuitenkin pyrittävä varmistamaan rautatieliikenteen palvelutaso. Osinko, joka on päätetty VR-yhtymästä tulouttaa omistajalle, oli varsin perusteltu tilanteessa, jossa päätös tehtiin. Nyt tilanne on merkittävästi muuttunut ja nyt osingon kohtuullistamista on syytä vakavasti harkita.

Palomäki sanoo, että rautateiden henkilöliikenteessä matkustajamäärät ovat laskeneet.

- On paljon yhteiskunnallisesti tärkeitä reittejä, joiden ajamiseen ei ole kohta liiketaloudellisia edellytyksiä.

- Osinkopäätös tulisi perua tai osingon suuruutta pitäisi merkittävästi kohtuullistaa. Ostoliikenteen määrärahoja tulisi tilapäisesti korottaa tai sitten huomioida se omistajan tuottovaatimuksessa.

Palomäen arvioi, että mikäli tässä tilateessa lähdetään palvelutasoa heikentämään, tulee niistä muutoksista helposti pysyviä ihmisten siirtyessä joukkoliikenteestä yksityisautoiluun.

Järnstedt toteaa lopuksi, että toimiva ja ekologinen joukkoliikenne tukee hallitusohjelman ilmastotavotteita.