Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU: Veturinkuljettajien työssäjaksaminen huolestuttaa – Z-juna peruttu sairaspoissaolojen vuoksi 250 kertaa

14.10.2021

Z-junan lukuisat perumiset sairaspoissaolojen vuoksi huolestuttavat Rautatiealan Unionia veturinkuljettajien työssäjaksamisesta. Syyt sairaslomien taustalla ovat epäselviä. Rautatiealan Unioni RAU:n puheenjohtaja epäilee veturinkuljettajien jaksamisen jatkuvien ylitöiden paineessa olevan lopussa.

Keski-Uudenmaan ja Mäntsälän uutisten julkaiseman tiedon mukaan Z-junan vuoroja on peruttu elo-syyskuussa 70 kertaa. Kokonaisuudessaan vuonna 2021 Z-juna on peruttu yhteensä 250 kertaa.

Artikkelissa Merja Tuunanen VR:n viestinnästä selittää perumiset sairaspoissaoloista johtuvalla henkilöstöpulalla. Epäselväksi kuitenkin jää, mitä syitä poissaolojen taustalla on. Näkyykö sairaslomissa pitkä sisäinen työntekijöiden ja johdon riitely? Onko työolosuhteet vedetty liian kireälle?

Rautatiealan Unioni RAU ry on erittäin huolestunut VR:n työntekijöiden työssäjaksamisesta. Puheenjohtaja Tero Palomäen mukaan erityisesti veturinkuljettajien uupuminen jatkuviin kiristyksiin näkyy nyt myös palvelutason heikkenemisenä.

- Yhtiössä on paljon ratkaistavia ongelmia ja ne eivät ratkea sillä, että potkitaan tölkkiä eteenpäin, Palomäki kommentoi.

HSL lähiliikenne: Yritetäänkö liian alhainen hinta paikata jatkuvina ylitöinä?

Pitkäaikaisena riitakapulana yhtiön ja työntekijöiden välillä on ollut HSL-sopimus. RAU:n Helsingin ja Riihimäen veturinkuljettajien osastot ilmaisivat mieltään keväällä VR:n tekemää sopimusrikkomusta ja työehtojen yksipuolista muuttamista vastaan.

Osastot katsovat VR:n osallistuneen HSL-alueen hintakilpailuun liian alhaisella tarjouksella. Työntekijöiden mukaan kuluvan vuoden aikana työntekijöillä on yritetty teettää jatkuvia ylitöitä.

- Voi olla, että työntekijät eivät enää halua tulla vapaapäivinä paikkaamaan henkilöstövajetta. Huoli työntekijöiden jaksamisesta näissä olosuhteissa on todella suuri, Palomäki korostaa.

Taustaa: Kiista VR:n yksipuolisista muutoksista työsopimukseen HSL lähiliikenteessä  

  • Keväällä 2021 VR ilmoitti heikentävänsä lähiliikenteen veturinkuljettajien työehtoja yksipuolisesti. VR ilmoitti yksipuolisesti muuttavansa vakiintuneita käytäntöjä kuten
    • työn ohessa pidettävä 35 minuuttia kestävä ruokatauko – 59 minuuttia kestäväksi, palkattomaksi ruokatauoksi
    • kahdessa Helsingin työpisteessä työvuorojen ulkopuoliseen kulkemiseen varatun siirtymäajan työntekijän omalle ajalle
    • työvälineistä ja työvaatteista huolehtimisen työajalta omalle ajalle
  • VR:n ja RAU:n tulkinnat työehtosopimuksesta ja työlainsäädännöstä erosivat merkittävästi. Neuvottelut eivät johtaneet toivottuihin tuloksiin. 
  • RAU:n Helsingin ja Riihimäen veturinkuljettajien osastot järjestivät asiasta mielenilmauksen 18.-19.3.2021.
  • RAU:n veturinkuljettajien osastot järjestivät asiasta mielenilmauksen 21.5.2021
  • RAU jätti haasteen Helsingin käräjäoikeuteen toukokuussa 2021 työsopimuksen ehdon yksipuolisesta muuttamisesta. Haaste koskee HSL lähiliikenteen veturinkuljettajia.
  • VR vastasi kanteeseen syyskuun lopussa 2021.
  • Asia on etenemässä käräjäoikeuden käsittelyyn näillä näkymin marraskuussa 2021.