Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU toteuttaa poliittisen lakon 14.12.– junaliikenteeseen merkittäviä muutoksia

8.12.2023

Rautatiealan Unioni RAU ry on tänään päättänyt toteuttaa poliittisen lakon. Syynä ovat Petteri Orpon hallituksen valmistelemat työelämän heikennykset ja niiden vaikutukset jäsenten työssäjaksamiseen. Lakko toteutetaan torstaina 14.12.2023, mikäli hallitus ei avaa tietä aitoihin neuvotteluihin hallitusohjelman muutoksista. RAU edustaa raidesektorilla veturinkuljettajia, liikenneohjaajia ja joissakin asiakaspalvelutehtävissä toimivia.

Syynä työelämän heikennykset ja huoli työntekijöiden jaksamisesta

Syynä #painavasyy poliittiseen lakkoon on Petteri Orpon hallituksen työelämän heikennysten vastustaminen. Heikennykset osuvat vahvasti RAUn jäseniin nyt ja tulevaisuudessa. Hallituksen kaavailemat muutokset, kuten vientivetoinen työmarkkinamalli, tulevat lopulta heikentämään työssäjaksamista.

- Jatkuvassa muutoksessa rautateiden työntekijöiden jaksaminen on koetuksella. Usein kuitenkin jaksamiseen liittyvät tekstikysymykset nousevat isoimmiksi asioiksi työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä näkyi jo edellisen kierroksen neuvotteluissa, joissa halusimme kasvattaa veturinkuljettajien viikkolepoa. Työnantajat pitivät jaksamisen parantamisen hintaa liian korkeana, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa.

- Nyt hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen aiheuttavat sen, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista uhkaa tulla puhtaasti palkkaratkaisuihin perustuvia. Valtakunnansovittelija ei tule hyväksymään mitään jaksamisen parantamiseen liittyviä toimenpiteitä. Kysymys kuuluu, miten tällaisessa tilanteessa voidaan saada aitoa parannusta työehtoihin jäsenten kannalta, Lehtinen jatkaa.

Muutos, joka lakolla halutaan saada aikaiseksi, on nyt valmisteltujen lakialoitteiden poisvetäminen tai valmistelun keskeyttäminen sekä aitojen neuvotteluiden käynnistäminen.

Lakon toteuttaminen

  • Veturinkuljettajat eivät tule töihin 14.12. klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin
  • Rautateiden liikenneohjaajat eivät tule töihin 14.12. klo 06.00–18.59 alkaviin työvuoroihin
  • Toimisto- ja palveluhenkilöt eivät tule töihin 14.12. klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin

Lakon ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne

Lakon vaikutukset merkittäviä junaliikenteeseen

RAUn työehtosopimuksen alaiset tehtävät kuten veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat ovat merkittävässä roolissa raideliikenteessä. Työnantajat eli VR-Yhtymä, Fintraffic Raide, Fenniarail ja North Rail päättävät, kuinka suuri osa junista joudutaan perumaan.

Lakosta on tänään 8.12.2023 tiedotettu valtakunnansovittelijalle ja työnantajille.

 

Lisätiedot ja haastattelut

Markku Lehtinen
puheenjohtaja
Rautatiealan unioni RAU ry
p. 050 336 8006

Kuvia Markku Lehtisestä https://www.raury.fi/medialle/