Hallitus päätti puoliväliriihessä varata 20 miljoonaa euroa pohjoisen raideyhteyden alkuvaiheen suunnitteluun. Suunnittelun piirissä on raideyhteys Kemistä Narvikin satamaan, joka arvioiden mukaan parantaa niin Suomen saavutettavuutta, kilpailukykyä kuin huoltovarmuuttakin.
Ensimmäisessä vaiheessa Väylävirasto suunnittelee eurooppalaisen raideleveyden Kemiin ja myöhemmässä vaiheessa Ouluun ja Rovaniemelle. Koko pohjoisen ratahankkeen kustannus on alustavien arvioiden mukaan yli 1,5 miljardia euroa.
Investointi, joka maksaa itsensä takaisin ajan myötä
Kun tämän hankkeen hintalappua tarkastelee, se voi näyttää suurelta. Raideliikenteen investointeja tulee kuitenkin katsoa kymmenien vuosien perspektiivillä eteenpäin.
Enenevissä määrin esimerkiksi konttiliikennettä hoidetaan nykyisin monimuotokuljetuksina. Kontit laivataan Suomesta Ruotsiin, missä ne siirretään rautatiekuljetuksina eteenpäin muualle Eurooppaan. Polttoaineiden kallistuminen ja päästövähennystavoitteet luovat tarpeen hoitaa nykyistä enemmän kuljetuksia rautateillä sen vähäpäästöisyyden vuoksi.
Konttiliikenteen kasvu vaatii toimivia ratapihoja
Uuden raidehankkeen myötä Suomen rautateiden tavaraliikenne voi kasvaa merkittävästi, jos vain rata- ja ratapihainfra suunnitellaan oikein. Logistisessa kuljetusketjussa sujuvuus on suuressa roolissa ja ratapihojen suunnittelulla on tässä tärkeä osa. Toimivat ja riittävän suuret kuormausratapihat mahdollistavat sujuvan konttien lastauksen vaunusta toiseen, jolloin kuljetusketjun kokonaisaikaa saadaan lyhennettyä. Nykyisin yli 90 % maailman kaikista pitkistä kuljetuksista hoidetaan konttiliikenteenä, joten potentiaalia raideliikenteen kasvavalle osuudelle löytyy.
Raideliikenne vahvistaa Suomen huoltovarmuutta
Huoltovarmuuden osalta varsinkin kriisitilanteissa, jolloin pitää nopeasti siirtää suuria joukkoja tai kalustoa, on Suomen kaltaisessa maassa rautatieliikenne ensiarvoisen tärkeä asia. Naton myötä myös läntisen rajan yli tapahtuvat kuljetukset pitää pystyä hoitamaan sujuvasti. Mikäli Itämerellä sattuisi häiriötilanne tai esimerkiksi konttialuksista tulee pulaa, voi sujuvalla pohjoisen raideyhteydellä turvata huoltovarmuutta hyvin.
Pohjoinen raidehanke on sijoitus Suomen tulevaisuuteen
Kaiken kaikkiaan, kun tätä hanketta katsoo pidemmälle tulevaisuuteen, on tässä paljon positiivisia puolia, jotka tukevat niin raideliikenteen kasvua Suomessa kuin koko Suomen kilpailukykyä sekä saavutettavuutta. Raideliikenteeseen pitäisi Suomessa satsata nykyistä enemmän ja asioita miettiä pidemmällä perspektiivillä.