Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
RAU:n pj Markku Lehtinen: 20 miljoonan panostus Kemi–Narvik-raideyhteyteen – mitä se merkitsee?


RAU:n pj Markku Lehtinen: 20 miljoonan panostus Kemi–Narvik-raideyhteyteen – mitä se merkitsee?

25.4.2025

Hallitus päätti puoliväliriihessä varata 20 miljoonaa euroa pohjoisen raideyhteyden alkuvaiheen suunnitteluun. Suunnittelun piirissä on raideyhteys Kemistä Narvikin satamaan, joka arvioiden mukaan parantaa niin Suomen saavutettavuutta, kilpailukykyä kuin huoltovarmuuttakin.

Ensimmäisessä vaiheessa Väylävirasto suunnittelee eurooppalaisen raideleveyden Kemiin ja myöhemmässä vaiheessa Ouluun ja Rovaniemelle. Koko pohjoisen ratahankkeen kustannus on alustavien arvioiden mukaan yli 1,5 miljardia euroa.

Investointi, joka maksaa itsensä takaisin ajan myötä

Kun tämän hankkeen hintalappua tarkastelee, se voi näyttää suurelta. Raideliikenteen investointeja tulee kuitenkin katsoa kymmenien vuosien perspektiivillä eteenpäin.

Enenevissä määrin esimerkiksi konttiliikennettä hoidetaan nykyisin monimuotokuljetuksina. Kontit laivataan Suomesta Ruotsiin, missä ne siirretään rautatiekuljetuksina eteenpäin muualle Eurooppaan. Polttoaineiden kallistuminen ja päästövähennystavoitteet luovat tarpeen hoitaa nykyistä enemmän kuljetuksia rautateillä sen vähäpäästöisyyden vuoksi.

Konttiliikenteen kasvu vaatii toimivia ratapihoja

Uuden raidehankkeen myötä Suomen rautateiden tavaraliikenne voi kasvaa merkittävästi, jos vain rata- ja ratapihainfra suunnitellaan oikein. Logistisessa kuljetusketjussa sujuvuus on suuressa roolissa ja ratapihojen suunnittelulla on tässä tärkeä osa. Toimivat ja riittävän suuret kuormausratapihat mahdollistavat sujuvan konttien lastauksen vaunusta toiseen, jolloin kuljetusketjun kokonaisaikaa saadaan lyhennettyä. Nykyisin yli 90 % maailman kaikista pitkistä kuljetuksista hoidetaan konttiliikenteenä, joten potentiaalia raideliikenteen kasvavalle osuudelle löytyy.

Raideliikenne vahvistaa Suomen huoltovarmuutta

Huoltovarmuuden osalta varsinkin kriisitilanteissa, jolloin pitää nopeasti siirtää suuria joukkoja tai kalustoa, on Suomen kaltaisessa maassa rautatieliikenne ensiarvoisen tärkeä asia. Naton myötä myös läntisen rajan yli tapahtuvat kuljetukset pitää pystyä hoitamaan sujuvasti. Mikäli Itämerellä sattuisi häiriötilanne tai esimerkiksi konttialuksista tulee pulaa, voi sujuvalla pohjoisen raideyhteydellä turvata huoltovarmuutta hyvin.

Pohjoinen raidehanke on sijoitus Suomen tulevaisuuteen

Kaiken kaikkiaan, kun tätä hanketta katsoo pidemmälle tulevaisuuteen, on tässä paljon positiivisia puolia, jotka tukevat niin raideliikenteen kasvua Suomessa kuin koko Suomen kilpailukykyä sekä saavutettavuutta. Raideliikenteeseen pitäisi Suomessa satsata nykyistä enemmän ja asioita miettiä pidemmällä perspektiivillä.