Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

LVM: Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelu keskeytetään

27.6.2019

[Alkuperäinen uutinen]

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on päättänyt keskeyttää Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Valmistelun aikana on käynyt ilmeiseksi, ettei kilpailutuksessa voida edetä suunnitellusti.

Keskeytyksen taustalla on muun muassa se, että Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä (HSL) on parhaillaan selvittämässä Järvenpään mahdollista liittymistä HSL:n toimivalta-alueeseen.  Järvenpään liittyessä HSL-alueeseen taajamajunaliikenteen kilpailutettava kokonaisuus ja esimerkiksi yhteysväliltä saatavat lipputulot muuttuisivat merkittävästi.

Myöskään tasapuolisen kilpailutuksen edellyttämiä yhtiöjärjestelyjä, joilla VR-Yhtymä Oy:stä (VR) olisi eriytetty Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä käytettävä junakalusto ja tietyt varikko- ja asemakiinteistöt, ei ole tehty.

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus on käynnissä  

VR:llä on liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tehtyyn sopimukseen perustuva yksinoikeus henkilöjunaliikenteeseen Suomessa vuoden 2024 loppuun asti. VR:n yksinoikeus koskee kaikkea muuta henkilöjunaliikennettä Suomessa, mutta ei HSL:n lähiliikennettä.

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus on parhaillaan käynnissä. Kilpailutuksen voittanut liikennöitsijä varmistuu todennäköisesti keväällä 2020. Kilpailutetun liikenteen on tarkoitus alkaa kesällä 2021.

Mitä seuraavaksi?

Hallitusohjelman mukaisesti henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Acces –mallin mukaan.

Raideliikenteen jatkokehittämistä käsitellään osana valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jonka valmistelu on juuri käynnistetty.