Sopimus otettiin positiivisesti vastaan Rautatiealan Unionissa. Liiton tavoitteena on ollut säilyttää Sm2- ja Sm4 -kalustot VR-Yhtymän omistuksessa huolimatta matkustajaliikenteen kilpailun avaamisesta.
- On hienoa, että lopulta järki voitti eikä VR:n omistamasta kalustosta perustettu erillistä kalustoyhtiötä, jolle ei ole mitään tarvetta, liiton puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo.
Alueelliset pilotit tuovat toivottuja lisävuoroja
Osto- ja velvoiteliikenteen kokonaisuudessa ovat mukana myös tammikuussa jatkosuunnitteluun edenneet kolme alueellista junaliikennepilottia Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Yhteensä sopimuksen myötä raiteille saadaan 34 uutta junavuoroa. Palomäki toivoo vuorojen jatkuvan myös pilottivaiheen päätyttyä.
- Nämä uudet alueellisen junaliikenteen pilotit ovat erittäin tervetullut kokeilu. Toivottavasti tarjontaa panostetaan niin, että uusista reiteistä tulee tosiasiallinen vaihtoehto henkilöautolle.
Lue lisää
VR-Yhtymän tiedote aiheesta
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote