Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

KKV:n tutkimusraportti henkilöjunaliikenteen järjestämisvaihtoehdoista - KKV suosittaa Open access -kilpailumallin jatkamista

3.5.2023

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on julkaissut yksityiskohtaisen tutkimusraportin henkilöjunaliikenteen nykytilanteesta ja järjestämisvaihtoehdoista. Raportti tukee niitä poliittisia linjauksia, joita Suomessa on tehty eriyttämällä kannattava (markkinaehtoinen) ja kannattamaton (valtion ostama) junaliikenne sekä kilpailuttamalla pääkaupunkiseudun lähiliikenne. 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen perusteella on tärkeää antaa junaliikenteen kehittyä markkinaehtoisesti. Tällaista liikennettä on noin 80% Suomen junaliikenteestä. Junayhtiöiden yksityiset investoinnit mahdollistavat junaliikenteen kehittymisen asiakaslähtöisesti ja aidon reittikohtaisen kilpailun, josta junamatkustajat voisivat hyötyä erilaisilla kalustoratkaisuilla ja palvelukonsepteilla sekä halvemmilla lippujen hinnoilla.

Tätä avoimen kilpailun -liikennettä voidaan edesauttaa kilpailuttamalla kannattamatonta, valtion ostamaa tai kuntien järjestämää junaliikennettä. 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoo, että kilpailutettua, taloudellisesti kannattamatonta liikennettä varten tulee perustaa kalustoyhtiö, jonka kalustoon kaikilla tarjouskilpailuihin osallistuvilla on tasapuolinen pääsy. Tämä sama vaatimus tulee myös Euroopan rautatiepaketista julkisella rahalla järjestetyn liikenteen kilpailuttamisessa. Tällä samalla tavalla HSL kilpailutti pääkaupunkiseudun lähiliikenteen.

Raportti: Kilpailu- ja kuluttajaviraston Tutkimusraportteja 2/2023. Henkilöjunaliikenteen järjestämisvaihtoehtojen arviointia (kkv.fi)