Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

HSL-kilpailutus osoittaa Suomen rautatiemarkkinoiden tehokkuuden

6.2.2020

Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa, että HSL-kilpailutus osoittaa Suomen rautatiemarkkinoiden tehokkuuden. Tarjouksen teki vain kaksi yhtiötä, vaikka alun perin kiinnostuneita oli seitsemän.

- Isot kansaiväliset operaattorit kuvittelivat tulevansa monopolin pöhöttämälle neitseellisille markkinoille mutta hyvin pian selvisi että Suomessa on hyvin tehokkaat rautatatiemarkkinat.

- Yksi kerrallaan kilpailijat tippuivat matkasta laskentojen edetessä niin että jäljelle jäi lopulta vain kaksi.

Palomäen mukaan on mielenkiintoista nähdä mitä tällä saavutettiin.

- Kilpailua on valmisteltu lähes kaksikymmentä vuotta eikä se ole ollut ilmaista puuhaa ulkomaisine konsulttifirmoineen ja muine kuluineen.

- Jos junaliikenteen liikennöitsijä vaihtuu kilpailun seurauksena, nykyinen HSL:n lähijunaliikennettä tuottava henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksessa uudelle liikennöitsijälle vanhoina työntekijöinä.

Palomäen mukaan sellainen riski tietenkin on, että tarjous on laskettu nykyistä merkittävästi pienemmällä työntekijämäärällä, mistä seuraa YT-neuvottelut.

- Tässä mallissa, jossa liikenteenjärjestäjä antaa kaluston, kilpaillaan käytännössä pelkästään henkilöstökuluilla.