Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Rautatiekilpailussa tulee kannustaa uusiin kalustohankintoihin

18.12.2020

Keskustelu käytöstä poistetun rautatiekaluston romuttamisesta käy kuumana. Kriitikkojen mielestä useita vuosia sitten liikennekäytöstä poistetuista ja ratapihoilla homehtuneista vaunuista on seisontavuosien aikana kehittynyt kansallisaarteita, jotka valtion tulisi sosialisoida.

Bussiliikenteen kilpailun avaamista on pidetty malliesimerkkinä kilpailun hyödystä. Siinä markkinoille tuli uusia yhtiöitä, jotka uudenlaisilla kalustoratkaisulla ja liiketoimintamallilla valtasivat aggressiivisesti markkinoita halvemmilla lippujen hinnoilla.

Perinteiset bussiyhtiöt eivät tähän haasteeseen pystyneet vastaamaan. Tilanne olisi saattanut olla toisenlainen, mikäli uudet toimijat olisivat tulleet vanhojen toimijoiden hylkäämällä kalustolla.

Maailmalla kehitys on ollut vastaava. Kilpailun avaamisen myötä markkinoille on tullut junayhtiöitä, jotka ovat uudella kalustolla haastaneet vanhat toimijat niin hinnalla kuin palvelutasolla. Yksityisen ja valtiollisen toimijan on usein pystynyt päättelemään kaluston iästä ja kunnosta. Ei ole vaikea arvata kumman matkustaja mieluimmin valitsee: uuden vai vanhan.

Kilpailun avaamisen tärkeimmistä hyödyistä matkustajille ovat uudenlaiset kalustoratkaisut. Rautatieliikenne ei kehity aikansa eläneellä ja elinkaarensa päässä olevalla kalustolla. Tähän tekohengittämiseen kuluvalla rahalla saa uudishankinnoissa paljon enemmän vastinetta.

Tätä tietenkin perustellaan sillä väsyneellä väitteellä, että kalustoa ei olisi saatavilla. HSL on hankkinut itselleen uuden kaluston ja VR on lähes koko kalustonsa uusinut 2000-luvulla. Matkustajaliikennevaunuja lukuun ottamatta kalusto on hankittu ulkomailta ja jokaiseen hankintakilpailutukseen on osallistunut useampi valmistaja.

Kansainväliset rautatieyhtiöt tähyilevät Suomen suuntaan. Ne ovat suuria. Moni tekee liikevoittoa enemmän kuin VR liikevaihtoa. Ne eivät tarvitse suomalaisten veromaksajien maksamaa yritystukea, vaan kykenevät investoimaan omaan liiketoimintaansa. Kilpailun esteitä ei ole olemassa. Markkinatalous toimii myös rautatieliikenteessä.

Tero Palomäki

puheenjohtaja

Rautatiealan Unioni RAU ry