Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAUn puheenjohtaja: Tilanne VR:llä on vaikea – Työnantaja pidentänyt yksipuolisesti palkatonta työaikaa

21.5.2021

Rautatiealan Unionin RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki on huolissaan VR:stä.

- VR:n tilannetta sivusta, mutta lähellä seuraavana, ei voi olla muuta kuin surullinen. Muutokset VR:llä ovat olleet todella suuria viimeisen kahden vuosikymmenen aikana.

- Nyt prosessissa on saavutettu piste, jossa työajankäyttöä tehostamalla ei saada enää säästöjä ja työtehtäviä siirretään vapaa-ajalla tehtäväksi. Sanelemalla. Ei neuvottelemalla.

Palomäen mukaan työntekijän asema on huono.

- Työnantaja voi sanella uudet työehdot käyttöön, kun se käy niistä muodolliset yt-neuvottelut. Oikeusistuimet sitten vuoden tai vuosien päästä päättävät, oliko sillä oikeus siihen. Odotusaikana työntekijän pitää kärsiä ja purra hammasta yhteen. Työlainsäädäntö tarjoaa työnantajille porsaan mentävän reiän.

Kuka haluaa viettää 1,5 h tuntia enemmän päivässä palkatta työpaikalla?

Palomäki toteaa tänään perjantaina RAUn osastoilla olevan käynnissä valitettavan mielenilmauksen, joka pysäyttänyt lähes koko junaliikenteen. Hänen mukaansa sen taustat ymmärtääkseen on mentävä ajassa muutama vuosi taaksepäin.

- Veturimiehet ovat iät ja ajat sopineet käytännössä kaiken paikallisesti. Osa asioista on viety tessiin, mutta ei kaikkea. Hyvään sopimisen kulttuuriin kuuluu, että sopimuskumppaniin voi luottaa ja että suullisetkin sopimukset pitävät.

- Lähiliikenteessä oli ajoaikamääräysten yhteydessä sovittu tosiasiallinen mahdollisuus syödä työn ohessa. Sen kesto oli 35 minuuttia. Lisäksi Helsingissä oli kaksi työpistettä, joiden työvuorojen ulkopuoliseen kulkemiseen oli sovittu siirtymäajaksi 35 minuuttia. Tämä sovittiin myöhemmin palkattomaksi ja sen vastapainona oli hyötyjä, joiden vuoksi työntekijöiden näin kannatti tehdä.

Kyse on työssäjaksamisesta

Palomäki kertoo, että nyt VR on ilmoittanut yt-neuvotteluissa että ruokatauko muuttuu 59 minuutin pituiseksi ja palkattomaksi.

- Työntekijät irtisanoivat paikallisen sopimuksen matkustamisesta. Työpäivässä olisi ollut 1 h 34 minuuttia palkatonta aikaa. Tämä sama oli muutama vuosi sitten palkallista aikaa 1 h 10 minuuttia.

- Muutos oli työntekijöiden mielestä täysin kohtuuton, mutta ei työnantajan. VR järjesti yt-neuvottelut, joissa se määräsi työntekijät huolehtimaan työvälineistä ja siirtymisistä omalla vapaa-ajallaan huolimatta siitä, että se on työehtosopimuksen sanamuodon vastaista eikä se taida olla eurooppalaisten työaikadirektiivienkään mukaista.

Palomäen mukaan kyse on vuositasolla 200-300 palkattomasta lisätunnista työpaikalla.

- Jo nykyisten työssäjaksamisongelmien takia tällaisen sopiminen edes palkallisena olisi hyvin vaikeaa. Ihminen ei ole kone ja jossain raja tulee vastaan.