Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Juna lähtisi, mutta veturinkuljettaja puuttuu – ay-liiton mukaan työvuorot on laitettu liian kireälle lumikaaoksessa: "Ollut raskas talvi"

12.2.2019

VR:n mukaan henkilöstön puuttumisesta johtuvat myöhästymiset ovat harvinaisia.

– Hyvät matkustajat. Junan varsinainen henkilökunta on vasta tulossa. En oikein tiedä, milloin pääsemme lähtemään.

Toimittaja törmäsi junassa tällaiseen kuulutukseen tammikuun lopussa.

Vastaavia kokemuksia on myös muilla matkailijoilla. Joskus on odotettu esimerkiksi ravintolan henkilöstöä.

Tänään tiistaina aamulla yhdeksältä Tampereelta piti lähteä S44-juna Helsinkiin.

Juna ei päässyt kuitenkaan lähtemään, koska kuljettaja puuttui.

– Pendolino 44 Vaasasta Helsinkiin klo 06:48 on myöhässä n. 25 minuuttia viivästyneiden lähtövalmisteluiden vuoksi, VR tiedotti verkkosivuillaan.

Junamatkustajille tulleen kuulutuksen mukaan Vaasasta ajaneen kuljettajan vuoro loppui Tampereelle ja toinen veturinkuljettaja sairastui.

VR:n operaatiokeskuksen johtajan Ari Vanhasen mukaan vain alle 0,5 prosenttia junista myöhästyy henkilöstön puuttumisesta johtuvasta syystä.

– Ylläolevassa tapauksessa on ollut harmillinen ja harvinainen tiedonkulkukatkos ja veturinkuljettajan puuttuminen korvattiin varakuljettajalla nopeasti. Juna jäi noin 20 minuuttia aikatauluista, Vanhanen sanoo aamun junasta.

Ay-liitto: Vuorot laitettu tiukille

Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki arvioi, että vastaavat tilanteet ovat voineet lisääntyä tänä talvena. Hän perustelee tätä sillä, että tänä talvena on ollut poikkeuksellisen pitkiä myöhästymisiä.

Palomäen mukaan VR on laittanut kaluston kierrot ja työntekijöiden vuorot niin tiukille, ettei se kestä säästä johtuvia haasteita.

– Tänä talvena on näyttänyt siltä, ettei työvuoroissa ole ollut tarpeeksi pelivaraa. Se on näkynyt siinä, että junat ovat voineet odottaa henkilökuntaa.

Palomäen mukaan pelivara junasta toiseen siirtyessä vaihtelee.

– Pääsääntö on, että ne on optimoitu niin, että ne kestävät pienet myöhästymiset mutta ei sellaisia kuin tänä talvena. Työaikaa pyritään minimoimaan myös rautateillä.

Yksi kuljettaja per juna

Junissa on vain yksi veturinkuljettaja. Heidän vuoronsa vaihtelevat.

– Ideaali työvuoro, on että aloitetaan aamulla kotipaikkakunnalta vaikka Tampereelta, käydään Helsingissä, siellä on ruokatauko ja sitten ajetaan kotiin. Se on paras, mutta vuoroja on hyvin monenlaisia. Joskus ollaan yötä jossain, Palomäki sanoo.

Jos veturinkuljettaja sairastuu, tilalle yritetään löytää varakuljettaja.

– On varamiehiä, mutta jos tulee paljon sairastumisia tai myöhästymisiä, vaikea on löytää ketään. Viime kädessä junia perutaan, jos ei löydy ketään, Palomäki sanoo.

Kun veturinkuljettaja lähtee työvuoroon, hän ei koskaan tiedä, milloin pääsee kotiin. Työvuorojen perään on vaikea sopia mitään menoja tai lasten hakua päiväkodista sanoo Tero Palomäki.

Välillä henkilöstö joutuu odottamaan muualta tulevaa kalustoa, esimerkiksi lisävaunuja. Myöhästymisiä on ollut myös tästä syystä.

– Viestiä on tullut liittoon, että on ollut raskas talvi. Kun veturinkuljettaja lähtee työvuoroon, hän ei koskaan tiedä, milloin pääsee kotiin. Työvuorojen perään on vaikea sopia mitään menoja tai lasten hakua päiväkodista.

VR:n operaatiokeskuksen johtajan Ari Vanhasen mukaan juna myöhästyy äärimmäisen harvoin henkilöstön sairastumisesta johtuvasta syystä. Kuljettaja ilmoittaa sairaustapauksesta operaatiokeskuksen henkilöstöohjaukseen, joka hoitaa tilalle varakuljettajan.

– Useimmiten myöhästymisen syynä on se, että edellinen junavuoro on myöhässä.

Onko työvuorot tehty liian tiukille ja millainen käytäntö on sairastapauksissa?

– Työvuorot pyritään suunnittelemaan tehokkaasti ja niissä on huomioitu siirtymisajat junavuorosta toiseen sekä työlaissa säädellyt ajo- ja elpymisajat. Junien myöhästymisiä ei pystytä ennakoimaan ja niissä tapauksissa otetaan käyttöön esimerkiksi varamiesjärjestelmät tai muut ratkaisut henkilöstökierrossa, Vanhanen sanoo.

"Henkilökunta aika voimaton"

Työn raskautta lisää, jos asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Välillä matkustajat voivat olla kiukkuisia junan henkilöstölle.

– Luulen, että pääsääntöisesti he ymmärtävät. Junassa työskentelevä henkilökunta on aika voimaton. Ongelmat ovat radan pidossa, siinä, ettei kalusto kestä, eikä tehdä lumitöitä tarpeeksi hyvin. Vaikea ihmisten on muuta kuin tehdä parhaansa junassa, Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo.

Junan kuulutukset ovat keränneet kiitosta. Junankuljettaja on saattanut vuosien valossa kertoa myöhästymisen johtuvan jopa nukkumisesta pommiin tai vatsavaivoista.

– Parikymmentä vuotta sitten kuulutukset olivat nuivia, mutta nyt on ironiaa. Ne ovat positiivinen piristysruiske hankalaan tilanteeseen, Palomäki sanoo.

[Alkuperäinen uutinen]