VR-Yhtymän liiketulos kasvaa vuosi vuodelta. Henkilökunnalle tämä näkyy kuitenkin kasvavana epävarmuutena.
Keväällä valmistuneita veturinkuljettajia koulutettiin liikaa. Toistaiseksi voimassaolevien työsopimusten sijaan tarjolla on lyhyitä määräaikaisia työsopimuksia ympäri Suomea.
Kaluston kunnossapitoyhtiössä ovat käynnissä massiiviset yt-neuvottelut. Perusteena on kilpailukyvyn parantaminen.
Työpaikoilla tapellaan siitä, pitääkö työnantajan järjestää pukukaapit työasuille tai tarjota vuorotyöläisille parkkipaikkoja kohtuullista korvausta vastaan.
Vapunaatto käynnisti yt-neuvottelut Helsingin rautatieasemalla
Asiakaspalvelu on ollut jatkuvan tehostamisen kohteena koko 2000-luvun. Lipun ostaminen ihmiseltä on tehty asemilla vaikeaksi jo kauan aikaa sitten. Pian junista ei enää voi ostaa lippuja rahalla.
Tänä keväänä Tampereen lipunmyynti rusikoitiin uusiksi. Osa työntekijöistä irtisanottiin ja loput osa-aikaistettiin sekä lipputoimiston aukioloaikoja lyhennettiin.
Vapunaatto käynnisti yt-neuvottelut Helsingin rautatieasemalla.
Lopputuloksena saattaa olla Helsingin lipputoimiston siirtäminen aseman länsisiipeen. Pala rautatiehistoriaa siirtyy asemalta yritysten sekaan.
Palomäki: Asiakaspalvelu asemilla heikkenee
Vähennystarpeen perusteella asiakaspalvelua ollaan pahimmassa tapauksessa heikentämässä merkittävästi. VR on ilmoittanut mahdollisesti irtisanovansa yli puolet palveluneuvojista. Jäljelle jääviä työsuhteita saatetaan osa-aikaistaa.
Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Tero Palomäki ihmettelee, jos uutta, kokoaikaista työtä ei löydy VR-konsernista.
- Odotan, että VR-Yhtymä toimii vastuullisen työnantajan tavoin. Tällä tarkoitan sitä, että työntekijöitä koulutetaan ja heille järjestetään mahdollisuuksia työllistyä muissa konsernin tehtävissä, Palomäki muistuttaa.