– Nämä kaksi työvuoroa, joista tuomio annettiin, ovat vain jäävuoren huippu. Olemme yrittäneet neuvotella VR-Yhtymän kanssa asiasta paikallisesti, pääluottamusmiestasolla sekä lopulta liittotasolla Palta ry:n kanssa, mutta muutosta ei ole tapahtunut, sanoo RAU:n puheenjohtaja Markku Lehtinen.
Rikkomukset koskivat palautumisaikoja
Kyseessä olevat rikkomukset liittyivät veturinkuljettajien kokonaiselpymisaikoihin, ajoaikaelpymisaikoihin ja yhdenjaksoisiin ajoaikoihin kahdessa vuoden 2023 työvuorossa (termien selitykset tiedotteen lopussa). Näiden työehtosopimuksen määräysten tarkoituksena on osaltaan varmistaa työntekijöiden riittävä palautuminen raskaasta, epäsäännöllisestä vuorotyöstä.
VR-Yhtymä on myöntänyt rikkoneensa työehtosopimusta näissä tapauksissa. Yhtiö on perustellut rikkomuksia työvuorosuunnittelujärjestelmän virheillä. RAU katsoo, että virheitä ei korjattu, vaikka niistä huomautettiin ja neuvoteltiin useaan otteeseen.
RAU: Rangaistukset eivät vastaa teon vakavuutta
RAU:n mukaan VR-Yhtymä on myöntänyt rikkomuksia myös muissa käynnissä olevissa erimielisyystilanteissa, mutta toiminta jatkuu ennallaan.
– Koska VR-Yhtymä jatkaa samalla linjalla, voi vain todeta, ettei yhtiön tavoitteena ole kuljettajien hyvinvointi. Sillä olisi kaikki mahdollisuudet toimia toisin, Lehtinen painottaa.
RAU vaatii tiukempia seuraamuksia, jotta VR ryhtyisi todellisiin muutoksiin.
– Jos veturinkuljettaja rikkoisi tietoisesti sääntöjä, hänet irtisanottaisiin. Nyt suuri yritys selviää pienillä hyvityssakoilla. Työntekijäpuolelle voidaan asettaa jopa 150 000 euron hyvityssakot työnantajan toimintaa vastaan suunnatusta työtaistelusta, mutta työnantaja joutuu maksamaan korkeintaan 37 400 euroa tietoisesta sopimusrikkomuksesta. Työehtosopimuslaki on maan hallituksen muutosten jälkeen täysin epäreilu. Rangaistuksen tulisi olla tuntuvampi tulkintaetuoikeuttaan käyttävälle työnantajalle, jotta se vaikuttaisi, sanoo RAU:n lakimies Maria Säteri.
Rautatiealan Unioni RAU ry on rautatiealan ammattiliitto, jonka jäsenet työskentelevät muun muassa veturinkuljettajina, liikenneohjaajina sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä. RAU edistää avointa, reilua ja inhimillistä työelämää. Tavoitteena on moderni ja turvallinen rautatieala, jossa työntekijät nähdään arvokkaina voimavaroina – nyt ja tulevaisuudessa.
Haastattelut ja lisätietoja
Markku Lehtinen
Rautatiealan Unionin puheenjohtaja
0503368006
markku.lehtinen@raury.fi
Termien selitykset (Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskeva työehtosopimus)
- Elpymisaika = Vähintään 12 minuuttia kestävä ajanjakso työvuorossa, joka ei sisällä työtehtäviä.
- Kokonaiselpymisaika = Kokonaiselpymisajan tulee olla riittävä (vähintään 20 % työvuorosta tai ajoajaksi laskettavasta ajasta), jotta palautumista työvuoroissa tapahtuu.
- Ajoaikaelpymisaika = Ajoaikojen väliin jäävä aika, joka ei sisällä työtehtäviä.
- Yhdenjaksoinen ajoaika = Ajoaikaan sisältyy junan lähtö- ja tuloaikojen välinen aika sekä kääntymisaika ja rahtiliikenteessä vaihtotyöaika. Yhdenjaksoinen ajoaika saa olla pääsääntöisesti enintään 3,5 tuntia, mutta merkittävässä häiriötilanteessa tai työvuorosuunnittelun kanssa yhteisesti sovittuna enemmän.
Taustaa: Veturinkuljettajien työehtosopimuksen vastaiset työvuorot VR-Yhtymässä
-
Osastojen luottamusmiehet tekivät asiasta erimielisyysmuistioita.
-
RAU:n VR-Yhtymän veturinkuljettajien pääluottamusmies käsitteli paikallisia erimielisyysmuistioita VR-Yhtymän edustajien kanssa useissa eri neuvotteluissa.
-
Pääluottamusmies liitti oman lausuntonsa erimielisyysmuistioon. Muistio käsiteltiin Rautatiealan Unionin ja Paltan välisissä neuvotteluissa. VR-Yhtymä myönsi rikkomukset, mutta ei korjannut toimintaansa.
-
Samaan aikaan työtuomioistuimen käsittelyn kanssa, VR-Yhtymä teetätti joissakin Rautatiealan Unionin osastoissa veturinkuljettajilla työehtosopimuksen vastaisesti liian pitkiä työvuoroja. Osastojen luottamusmiesten huomautukset eivät tuoneet muutosta. Näistä tapauksista tullaan myös nostamaan kanne työtuomioistuimessa.
-
Sama prosessi käytiin läpi paikallisen luottamusmiehen, pääluottamusmiehen ja lopulta RAU:n ja Paltan toimesta. VR-Yhtymä myönsi rikkomuksensa. Asia on valmisteilla työtuomioistuimeen.
-
VR-Yhtymä jatkaa työehtosopimuksen vastaisten työvuorojen teettämistä veturinkuljettajilla eri puolilla Suomea. Luottamusmiehet ovat tehneet erimielisyysmuistioita, pääluottamusmies käynyt neuvottelut ja valmistelee erimielisyysmuistiota liittotasolle. Tämän jälkeen käydään lisää RAU:n ja Paltan välisiä neuvotteluita, jonka jälkeen asiat käsitellään todennäköisesti työtuomioistuimessa.