Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

VR:n säästölinja uhkaa henkilöstön jaksamista ja matkustajien palvelua poikkeustilanteissa

24.11.2025

VR aloittaa uudet muutosneuvottelut, jotka voivat vähentää työntekijöitä matkustajaliikenteen häiriöitä hoitavasta tiimistä. Aiemmat leikkaukset asiakaspalvelussa ja keskeneräiset korvaavat järjestelmät herättävät huolta Rautatiealan Unionissa, joka varoittaa henkilöstön kuormittumisesta ja palvelun heikkenemisestä poikkeustilanteissa.

VR on ilmoittanut käynnistävänsä muutosneuvottelut, joissa saatetaan vähentää Operaatiokeskuksen Matkustajien palvelu -tiimistä työntekijöitä. Matkustajien palvelu -tiimi vastaa siitä, että matkustajat huolehditaan turvallisesti ja ripeästi eteenpäin poikkeustilanteissa.

Matkustajien kohdalla häiriöiden hoitoon vaikuttavat myös merkittävästi muut asiakaspalvelun muutokset. Tampereen aseman asiakaspalvelu suljetaan lopullisesti helmikuun alussa. Helsingin aseman asiakaspalvelijoiden määrää vähennetään.

– Matkustajapalveluiden laajuutta on kavennettu jo aiemmin merkittävästi ja nyt on lisää luvassa. Poikkeustilanteissa mitataan se, miten yritys pystyy hoitamaan asiakkaiden tarpeet ja pysyvätkö he asiakkaina. Lisääntyvät asiakasmäärät, luvassa olevat ratatyöt sekä lähestyvä talvi ja nyt suunnitellut sekä toteutetut vähennykset ovat heikko yhdistelmä, Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Markku Lehtinen kertoo.

Matkustajien palvelu –tiimi auttaa matkustajia poikkeustilanteessa

Operaatiokeskuksen tehtävänä on tukea yrityksen muita työntekijöitä ja matkustajia poikkeustilanteissa. Matkustajien palvelu -tiimi reagoi, kun liikenteeseen syntyy häiriö ja matkustajat joutuvat ongelmiin. VR on mahdollisesti vähentämässä kaksi henkilöä tästä 12 henkilön tiimistä.

– Matkustajien palvelu -tiimi esim. soittaa paikalle tarvittavat bussit ja hoitaa matkustajat jatkokuljetuksiin. He ovat tärkeä osa VR:n häiriönhallintaa ja häiriöviestintää asiakkaille. Asioita, joita yritys on aikaisemmin pitänyt tärkeänä, Rautatiealan Unionin pääluottamusmies Lea Sahala painottaa.  

Korvaavat järjestelmät eivät ole valmiita – uhkana työntekijöiden uupuminen

VR on ilmoittanut korvaavansa työn automaatiolla. Järjestelmät eivät kuitenkaan ole valmiita. RAU on erityisen huolissaan työntekijöiden jaksamisesta.

–Ihmistyön korvaajiksi suunnitellut työkalut kehittyvät, mutta eivät ole valmiita. Suunnitteilla on merkittäviä ratatöitä ja talvi lähestyy. On helppo ennustaa, että tulevana talvena ihmiset kuormittuvat, sillä jäljelle ei jää ylityöresursseja, Sahala kertoo.

 

Taustaa

 

Lisätietoja

Markku Lehtinen
Rautatiealan Unioni RAU:n puheenjohtaja
050 336 8006
markku.lehtinen(at)raury.fi

Lea Sahala
Rautatiealan Unioni RAU:n valtakunnallinen pääluottamusmies, VR-Yhtymä asiakaspalvelu, hallinto ja toimistyö
040 863 4298
lea.sahala(at)vr.fi