Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

VR lopettaa Riihimäen lähiliikenneyksikön – RAU: Päätös veturinkuljettajien pakkosiirroista on perusteeton ja kohtuuton

14.11.2025

VR lopettaa Riihimäen lähiliikenneyksikön, mikä johtaa 28 veturinkuljettajan pakkosiirtoon Helsinkiin ja 21 kuljettajan työnkuvan merkittävään muutokseen. Rautatiealan Unioni pitää päätöstä sekä yt-lain vastaisena että inhimillisesti ylimitoitettuna, sillä VR ei ole kyennyt osoittamaan irtisanomisten taloudellisia perusteita. RAU:n mukaan säästöt olisi voitu saavuttaa neuvottelemalla ja yksiköitä yhdistämällä ilman pakkosiirtoja.

VR-Yhtymä on ilmoittanut lakkauttavansa Riihimäen lähiliikenneyksikön. Päätös johtaa 28 veturinkuljettajan pakkosiirtoon Helsinkiin sekä 21 kuljettajan työnkuvan merkittävään muutokseen Riihimäellä. VR perustelee ratkaisuaan kolmen henkilötyövuoden säästöllä.  

Yt-lain mukaiset perusteet puuttuvat – pyynnöistä huolimatta

Siirrot edellyttävät 49 työntekijän irtisanomisen ja 49 uutta työsopimusta. Perusteet irtisanomisille eivät kuitenkaan täytä yt-lain vaatimuksia.  

– VR ei kyennyt tuomaan esille mitään todellisia lukuja, joilla liikenteen ja työvuororakenteen tehostamista perusteltiin. Näitä pyydettiin toistuvasti. Myöskään sivukuluista ei synny säästöä, sillä Riihimäellä jatkaa samoissa tiloissa 67 kuljettajaa VR Logistiikan palveluksessa, RAU:n pääluottamusmies Niko-Petteri Koski toteaa.

Yötyö ei vähene tai tasapuolisuus parane

VR perustelee yksikön lopettamista yötyön tasaisemmalla jakautumisella ja logistiikan päivätyön lisäämisellä. RAU:n mukaan totuus on, että Riihimäellä yötyö ei tasaannu kuin pienellä osalla kuljettajista.

Logistiikkaan siirtyvien kuljettajien koulutus vie satoja tunteja, mutta tällä hetkellä Riihimäellä ei pystytä järjestämään edes 57 tunnin koulutuspakettia.

– Vasta vuosien kuluttua siirtyneet kuljettajat voivat tehdä Logistiikan vuoroja, Koski toteaa.

Laki mahdollistaa vain jälkivalvonnan

Suomen lainsäädäntö ei mahdollista muutosneuvotteluiden keskeyttämistä vaikka perusteet puttuisivat. Asia on mahdollista viedä ainoastaan yt-asiamiehen jälkivalvontaan sekä kanteena oikeuteen.

– Tämä on mielestäni vastuutonta toimintaa valtion yhtiöltä. Vaikka jälkivalvonta löytäisi perusteluista puutteita, ihmisten elämä on ehtinyt jo muuttua pysyvästi, RAU:n puheenjohtaja Markku Lehtinen kertoo.

Sama säästö olisi saavutettu neuvottelemalla

RAU:n mukaan VR:n tavoitteet – tasapuolisuus, tehokkuus ja yötyön vähentäminen – olisi voitu toteuttaa yhdistämällä Riihimäen lähiliikenne ja logistiikka yhdeksi yksiköksi.

– Suuri osa Helsingin junista kulkee Riihimäen kautta, joten työvuorot olisi voitu järjestää ilman pakkosiirtoja. Säästöt olisi voitu myös hakea jostain muusta. VR ei kuitenkaan halunnut keskustella vaihtoehdoista, Koski kertoo.

Lisätietoja

Rautatiealan Unionin pääluottamusmies, VR-Yhtymän veturinkuljettajat
Niko-Petteri Koski
p. 040 863 1206, niko-petteri.koski(at)vr.fi

Rautatiealan Unionin hallituksen puheenjohtaja
Markku Lehtinen
hallituksen puheenjohtaja
050 336 8006, markku.lehtinen(at)raury.fi