Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Veturinkuljettajien palkaton ruokatauko: Asiassa odotetaan edelleen päätöstä korkeimmalta oikeudelta

15.8.2025

Jo viisi vuotta eri tasoisissa oikeuskäsittelyissä olleeseen VR-Yhtymän veturinkuljettajien palkaton ruokatauko -asiaan ei ole vielä saatu ratkaisua korkeimmalta oikeudelta. Tuomiota odotetaan vuoden 2025 aikana, mutta tämäkin on vain suuntaa antava arvio. Korkein oikeus ei ole antanut mitään määräaikoja käsittelylle.

Taustaa:

  • VR-Yhtymässä lähiliikenteen veturinkuljettajien ruokatauot oli toteutettu 35 minuutin pituisena palkallisena taukona työvuoron aikana.
  • 26.4.2021 VR-Yhtymä alkoi yksipuolisesti sijoittamaan lähiliikenteen veturinkuljettajien työvuoroon 59 minuutin pituisen palkattoman tauon. Päivittäinen työaika pysyi entisellään, jolloin työvuoron alkamis- ja päättymisajankohtien väli kasvoi 59 minuutilla.
  • VR-Yhtymä toistuvasti ilmoitti, että toteutettu muutos oli pysyvä eikä yritys aikonut noudattaa aikaisemmin voimassa ollutta käytäntöä.
  • Toukokuussa 2021 RAU jätti haastehakemuksen, jossa liitto katsoi palkallisen ruokatauon muodostuneen työsuhteen ehdoksi veturinkuljettajilla. Kantajina asiassa oli n. 250 lähiliikenteen veturinkuljettajaa.
  • Kanne hävittiin käräjäoikeudessa, tuomio 11.2.2022 ja siitä päätettiin valittaa hovioikeuteen. Valituslupahakemus ja valitus laitettiin hoviin 11.3.2022. 
  • 6.6.-14.6.2023 käsittely hovioikeudessa
  • 13.9.2023 Hovioikeus antoi tuomion, jonka mukaan vuosikymmeniä jatkunut ruokataukokäytänne oli muodostunut vakiintuneen ja pitkäaikaisen käytänteen kautta veturinkuljettajien työsuhteiden ehdoksi.
  • Hovioikeus velvoitti VR-Yhtymän maksamaan kullekin kantajalle korvauksia yhteensä 7398,90 euroa. Maksu piti suorittaa kullekin kantajalle viimeistään 13.10.2023.
    • VR-Yhtymä tuomittiin myös korvaamaan Rautatiealan Unionin oikeudenkäyntikulut sekä käräjäoikeudesta että hovioikeudesta. Yhteensä kulut ovat 88 713 euroa.
  • 16.10.2023 alkaen lähiliikenteen veturinkuljettajilta poistui palkaton ruokatauko työvuoroista.
  • VR-Yhtymä haki valitusluvan korkeimpaan oikeuteen. KKO pyysi lisälausuman osapuolilta asiassa, mikä oli poikkeuksellista. RAU toimitti lausuman 24.1.2024.
  • Verottaja ilmoitti, että ei hyväksy hovioikeuden päätöksen mukaisesta korvauksesta kantajien tekemää muutosta verotukseen. Verottajalle toimitettiin asiasta kantajien eriävä kanta. Verottajan kanta ei muuttunut. Asia päätettiin viedä hallinto-oikeuteen joulukuussa 2023. Hallinto-oikeudet käsittelevät muun muassa viranomaisten päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita.
  • Asianajaja Markus Lohi oli kirjannut ylös väärin asian aikarajan ja hallinto-oikeuteen vietävä asia verotuksesta ehti vanhentua. Uutta kantajaa edelleen etsitään.