Sopimusluonnos veturinkuljettajien lupakirjavakuutuksesta on saatu. Sopimusluonnos on tehty aiemmin saadun alustavan tarjouksen ja pyydettyjen lisätietojen pohjalta.
Pj Markku Lehtinen ja sopimus- ja järjestötoimitsija Vesa Laitinen ovat käyneet tarjousta läpi.
– Sisältö noudattelee melko pitkälti lentäjien vastaavia dokumentteja. Tarkistelemme edelleen muutamia seikkoja ja sen jälkeen hallitus käsittelee asiaa, Lehtinen kertoo.
RAU:n hallitus käsittelee sopimusluonnoksen, kun asiaan liittyvät tarkennukset on tehty ja tämän jälkeen asia siirtyy RAU:n valtuuston käsittelyyn.
Keskusteluissa RAU on edelleen tiedustellut mahdollisuutta liikenneohjaajien kelpoisuusvakuutukseen. Vakuutusyhtiö pohtii jälleen asiaa, sillä liitto on kertonut ja jakanut lisätietoa vakuutusyhtiölle asiaan liittyen.
Taustaa
- Veturinkuljettajan lupakirjan tai liikenneohjaajan kelpoisuuden menettämiseen voivat johtaa useat eri syyt, joista suurimpina terveydelliset tekijät. Lupakirjan menettämisen jälkeen edessä on usein uuden ammatin opiskelu.
- Yhteiskunnan taloudellinen tuki uuden ammatin hankkimiselle on kuitenkin rapautumassa nopeaa tahtia. Työeläkeyhtiöiden ammatilliseen uudelleenkoulutukseen on yhä vaikeampi päästä. Suomen hallitus puolestaan lakkautti esim. aikuiskoulutustuen.
- Pj Markku Lehtisen johdolla RAU aloitti tarkastelemaan mahdollisuutta tarjota jäsenilleen lupakirjavakuutus. Suomen lentäjäliitto tarjoaa jäsenilleen saman tyyppisen vakuutuksen.
- Vakuutus korvaisi lupakirjan tai kelpoisuuden terveydellisistä syistä menettäneelle vakuutuskorvauksen.
- Neuvotteluissa on hyödynnetty Lentäjäliiton kokemuksia ja kontakteja. Työssä on mukana konsultti Sirkka Lindén, joka auttoi myös Lentäjäliittoa.
- Vuoden 2024 aikana käytiin useita keskusteluja. Keskusteluissa mukana oli sekä veturinkuljettajien lupakirjavakuutus että liikenneohjaajien kelpoisuusvakuutus.
- Vakuutusyhtiö on kertonut, että tilannetta voidaan tarkastella sen jälkeen, jos lupakirjavakuutus veturinkuljettajille saadaan onnistumaan.
- Erona on lakiin pohjautuvat määritykset.
- Veturinkuljettajien kelpoisuusvaatimusten perustuessa lakiin vakuutusyhtiö voi luottaa siihen, että työnantajat eivät muuta vaatimuksia itsenäisesti ja että niiden noudattaminen on varmemmissa käsissä.
- Liikenneohjaajien kelpoisuusvaatimukset eivät perustu lakiin, minkä vuoksi vakuutusyhtiö näkee asiassa suurempia riskejä.
- 14.2.2025 saatiin ensimmäinen tarjous vakuutuksesta Iso-Britannialainen Graham AXA XL -vakuutusyhtiöltä, joka on myös lentäjien vakuutuksen taustalla.
- Tarjouksessa vakuutussumma per jäsen oli 65 000 euroa. Summa maksettaisiin lupakirjan menettämisen jälkeen kertakorvauksena.
- Vakuutus olisi kasvattanut veturinkuljettajien jäsenmaksua 312 euroa vuodessa (26 eur/kk).
- Toukokuussa 2025 Graham AXA XL pyysi RAU:lta lisätietoja. RAU toimitti tarvittavat lisätiedot.
- Sopimuksen ehtoja päivitettiin lisätietojen pohjalta.