VR-Yhtymä ilmoitti 2.10.2025 käynnistävänsä muutosneuvottelut, jotka koskevat Tampereen ja Helsingin lipputoimistoissa työskenteleviä palveluneuvojia. VR harkitsee Tampereen lipputoimiston sulkemista ja seitsemän työntekijän irtisanomista.
Tasan vuosi sitten VR käynnisti edelliset muutosneuvottelut lipputoimistoissa. Tuolloin päätettiin irtisanoa neljä henkilöä, mutta irtisanomisia ei toteutettu. Nyt samat työntekijät ovat jälleen neuvottelujen kohteena. Aiemman neljän irtisanomisen sijaan tulossa on 7 irtisanomista.
Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Markku Lehtinen pitää tilannetta kestämättömänä.
– Vuosi sitten käytiin pitkät neuvottelut, mutta henkilöstöllä ei ole vieläkään tietoa, kehen irtisanomiset kohdistuvat. Nyt aloitetaan uudet neuvottelut samoista työntekijöistä. Tämä on kohtuutonta, Lehtinen sanoo.
Työntekijöillä halu kehittää – VR:llä ei
Palveluneuvojat ovat tuoneet esille konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla lipputoimistojen toimintaa voisi kehittää. Monilla on pitkä kokemus rautatiealalta ja vahva halu kehittää työtään.
– Palveluneuvojat ovat kertoneet useaan otteeseen, että heidän ammattitaidollaan voisi tehdä paljon enemmän, kuten myydä kansainvälisiä lippuja ja paikkalippuja. Kansainvälisten järjestelmien hajanaisuus vaikeuttaa matkustamista ja heikentää asiakaskokemusta merkittävästi. Työnantajan näkemys on toinen, Rautatiealan Unionin pääluottamusmies Lea Sahala korostaa.
VR-Yhtymä on yksi Tampereen ratapihan kehittämiseen tähtäävän hankkeen tilaajista. Hankkeessa rakennetaan moderni matkaterminaali. Vielä vuonna 2024 VR halusi vastata Tampereella palveluneuvonnan kehittämisellä kilpailuun, parantaa näkyvyyttä asemilla ja laajentaa lipputoimistojen palvelua.
– Nyt alkavien muutosneuvotteluiden valossa nämä tavoitteet ovat ilmeisesti muuttuneet kokonaan. Haluttu lopputulos onkin nyt aivan toisenlainen, Lea Sahala, Rautatiealan Unionin pääluottamusmies Lea Sahala kysyy.
Vuoden 2024 muutosneuvottelujen päätös oli, että lipputoimistot Helsingissä ja Tampereella muutetaan palvelupisteiksi, joissa ei enää myydä lippuja, vaan opastetaan lipun itseostossa ja annetaan neuvoja junalla matkustamiseen. Nyt aloitettavat neuvottelut muuttavat suunnitelmia kokonaan Tampereen osalta, johon ei enää avattaisi palvelupistettä ollenkaan.
Kehittyvä rautatieliikenne ja lisääntyvät poikkeustilanteet korostavat lipputoimistojen roolia
Vaikka enää 1 % lipuista ostetaan perinteisistä lipunmyyntipisteistä, kasvava rautatieliikenne ja lisääntyvät poikkeustilanteet vahvistavat palveluneuvojien tärkeyttä.
Tampereen ja Helsingin asemat ovat Suomen vilkkaimpia henkilöjunaliikenteen keskuksia. Molempien läpi kulkee tuhansia asiakkaita päivittäin. Poikkeustilanteissa palveluneuvojien apu ja osaaminen ovat korvaamattomia.
– Palveluneuvojat auttavat, kun järjestelmät eivät siihen pysty. Viime keväänä raiteilla oli useita häiriötilanteita, jolloin lipputoimistojen työntekijät auttoivat matkustajia neuvomalla ja muuttamalla lippuja. Tampereen lipputoimistossa kävi yhden poikkeuspäivän aikana lähes 500 asiakasta. On vaikea uskoa, että olisi asiakkaiden päätös, että tällainen palvelu poistetaan, Sahala ihmettelee.
Lisätietoja
Markku Lehtinen
Rautatiealan Unioni RAU:n puheenjohtaja
050 336 8006
markku.lehtinen(at)raury.fi
Lea Sahala
Rautatiealan Unioni RAU:n valtakunnallinen pääluottamusmies, VR-Yhtymä asiakaspalvelu, hallinto ja toimistyö
040 863 4298
lea.sahala(at)vr.fi