Olen käynyt urallani muutosneuvotteluja useampaan otteeseen, mutta nämä olivat täysin erilaiset kuin aikaisemmat. RAU ry:tä edusti neuvotteluissa yhteensä kuusi (6) henkilöä. Yhdessä pohdimme usein, että olipas kokous.
Kokouksia leimasi vahvasti se, että mitään tietoa ei saanut ja saadut tiedot eivät oikeastaan perustuneet mihinkään. Avoimuus ja yhdessä tekeminen jäi sivistyssanakirjaan ja loistivat poissaolollaan kokouksissa.
Pakko melkein todeta, että tulos oli päätetty ”kabiineissa” – sen verran ylätasolla asioita vietiin vailla juuri oikeastaan minkäänlaista faktaa ja dataa.
Mitä tämä kaikki tarkoittaa ja mitä se on numeroina?
Työnantaja on kertonut, että työvuoroja tehostamalla saavutetaan kolmen (3) henkilötyövuoden säästö, mutta työnantaja ei ole esittänyt mitään laskelmia asian tueksi, mitä töiden uudelleen järjestäminen toisi (esitti numeroita, joita eivät voineet mitenkään perustella).
Tämä tarkoittaa, että 27 henkilötyövuoden verran työtä siirretään Helsinkiin, jotta saavutetaan kolmen (3) henkilötyövuoden verran säästöjä. Onko tämä ainoastaan minusta kohtuutonta? Voi olla, että on, mutta henkilökohtaisesti tämä on todella raju toimi! Voisin sanoa ”täysin ylimitoitettu ja heikosti suunniteltu muutos”!
Toki työnantaja, tässä samassa rytäkässä, jota muutosneuvotteluiksi kutsutaan, vähentää paikallistyötä neljän (4) henkilötyövuoden verran eli yhteissäästöä tulee seitsemän (7) henkilötyövuoden verran. Paikallistöiden muutosta varten ei vain olisi tarvinnut käydä muutosneuvotteluja, sillä muutos kuuluu työnantajan työnjohdon piiriin. Eli oikea luku, joka muutosneuvotteluilla saavutetaan, on kolmen (3) henkilötyövuoden säästö.
Työnantaja myös kertoi, että säästää 600 000 € vuodessa neuvotteluiden tuloksena. Tämän euromääräisen summan takana ei vain ole mitään lihaa luiden ympärillä.
Summa summarum; 27 kuljettajaa siirtyy Helsingin lähiliikenteeseen (luku tarkentuu myöhemmin) ja 20 kuljettajaa (luku tarkentuu myöhemmin) siirtyy Riihimäen logistiikka yksikköön.
Mitään koulutussuunnitelmia ei ole laadittu. Voi kuulostaa pieneltä, mutta lähiliikenteestä logistiikkaan siirtyville pitää kouluttaa melkein kaikki kalusto eli noin 330 h per kuljettaja. Menee siis aikaa, ennen kuin Riihimäellä kaikki ajavat kaikkea ja saadaan se työnantajan hehkuttama yötöiden väheneminen konkretiaksi.
Olen ollut muutosneuvotteluiden aikana yhteydessä YT-asiamiehen toimistoon ja myös liiton hallitukseen. Liitto pohtii asian jatkotoimia.
Oma näkemykseni on, että olisi hyvä pyytää YT-asiamiestä suorittamaan jälkivalvonta ja sieltä mahdollisesti tuomioistuimeen hyvityskanteena. Oma näkemys on, että yt-laki ei täyttynyt näissä muutosneuvotteluissa. Asia on jatkotarkastelussa, jonka jälkeen päätämme etenemistavan.
Muutosneuvotteluja ei voi keskeyttää minkään lain nojalla, vaan kaikki tapahtuu jälkikäteen.
Toimme neuvottelijoiden kanssa RAU ry:n kannan selkeästi esille ja se oli tiivistetysti, että irtisanomisperusteet eivät täyty eikä yt-lain kirjain täyty. Tämä on myös kattavammin jätetty omana lausuntona työnantajalle.
Tunnelma ja fiilis näistä neuvotteluista välittyköön rivien välistä…