Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU ry:n lausunto VR-Yhtymän säästölaskelmista ja henkilöstöjärjestelyistä Riihimäellä

12.11.2025

RAU:n hallituksen lausunto muutosneuvotteluista ja niiden perusteista

Työnantajan esityksen mukaan muutosneuvotteluiden tuloksena saavutettaisiin 7 henkilötyövuoden verran säästöjä. Työnantajan mukaan säästöjä kertyisi seuraavanlaisesti: 3 henkilötyövuotta tulisi työvuoroja tehostamalla ja 4 henkilötyövuoden säästö paikallistyötä karsimalla (neljännen kokouksen pöytäkirja).

RAU ry:n näkemyksen mukaan paikallistöiden karsiminen ei kuulu muutosneuvotteluiden piiriin. Tätä tukevat myös työnantajan kirjauksen lausunnot, jotka on kirjattu kolmannen ja neljännen kokouksen pöytäkirjaan.

Neljännen kokouksen pöytäkirjassa kirjaus kuuluu seuraavanlaisesti, ”työnantaja täsmensi, että huoltokuljettajien ja varavuorojen määrittäminen eivät ole neuvoteltavia asioita”.

Näin ollen muutosneuvotteluiden tavoitteena olevan 27 kuljettajan siirtäminen Riihimäeltä Helsingin lähiliikenneyksikköön tuottaisi työnantajan laskelmien mukaan ainoastaan 3 henkilötyövuoden verran säästöjä.

RAU ry:n näkemys ja kanta on, että näin vähäinen säästö ei voi olla perusteena 27:n kuljettajan siirrolle Helsinkiin. Irtisanomisperusteet eivät täyty mittakaavassa, jonka työnantaja on muutosneuvotteluissa esittänyt, varsinkaan kun Riihimäen miehistöpistettä ei olla lopettamassa kokonaan.

Työnantaja on kertonut, että työvuoroja tehostamalla saavutetaan 3 henkilötyövuoden säästö, mutta työnantaja ei ole esittänyt asian tueksi laskelmia siitä, mitä töiden uudelleen järjestäminen toisi.

RAU ry on pyytänyt laskelmia tai työvuoroja osoittamaan tehokkuutta (RAU ry:n kirjalliset kysymykset 27.10.2025). Työnantajan vastaus kirjalliseen kysymykseen oli, että työantajalla ei ole velvollisuutta esittää yksityiskohtaisia lukuja. RAU ry:n käsityksen mukaan työnantaja ei ole esittänyt mitään materiaalia sen tueksi, että edes tämä 3 henkilötyövuoden säästö saavutettaisiin.

RAU ry:n näkemyksen mukaan työt voidaan tehokkaasti suorittaa, myös Riihimäen työpisteeltä, sillä suuri osa lähiliikenteen junista kulkee Riihimäen kautta.

Työnantajan toinen tavoite yötyön tasaaminen jää suurilta osin toteuttamatta, jos kuljettajia ja työtä siirretään Helsingin lähiliikenteeseen. Sillä yötyön määrä on hyvin lähellä samaa molemmissa lähiliikenneyksiköissä.

Tavoite toteutuisi paremmin yhdistäen Riihimäen lähiliikenne yksikkö ja logistiikan Riihimäen yksikkö yhdeksi kokonaisuudeksi. Siellä yötöissä on suuri eroavaisuus