Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

VR aikoo sulkea palvelupisteet viidellä rautatieasemalla - Yt-neuvottelut alkavat

25.5.2020

VR aikoo sulkea palvelupisteet Jyväskylän, Lahden, Oulun, Tikkurilan ja Turun rautatieasemilla. Henkilöstövähennyksiä koskevat yt-neuvottelut käynnistyvät maanantaina.

- Viimeisten vuosien aikana lipputoimistojen sulkeminen on ollut arkipäivää. Nyt jäljelle siis jäisi vain kaksi suurinta ja kaksi lähiliikenteen kannalta tärkeää lipputoimistoa, pääluottamusmies Lea Sahala Rautatiealan Unionista RAUsta toteaa.

VR:n mukaan yli 80 prosenttia asiakkaista hankkii junalippunsa verkkokaupasta, mobiilisovelluksesta tai lippuautomaatista. Noin kuusi prosenttia VR:n kauko- ja lähiliikenteen lipuista myydään asemilla omien palvelupisteiden kautta.

- Ne kuusi prosenttia kuitenkin haluavat henkilökohtaista palvelua valitessaan matkareittiä tai muuten vain haluavat ostaa lippunsa asiantuntijoilta. R-kioski on vain kioski ja he myyvät sitä, mitä kone tarjoaa, Sahala sanoo.

VR aikoo keskittää palvelupisteet Helsinkiin, Hyvinkäälle, Tampereelle ja Järvenpäähän.

- Totta on, että digitaaliset palvelut ovat parantuneet ja niistä ostaminen helpottunut.  Mutta mikään kone ei korvaa ihmistä.

Yt-neuvottelujen piirissä on VR:n palvelupisteissä Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa, Tikkurilassa ja Turussa työskentelevä henkilöstö eli 13 työntekijää.

- Ennen koronakriisiä VR:n tahtotila tuntui olevan kaikkien jäljellä olevien asemien säilyttäminen sekä lipunmyyntikonseptin ja palvelun laajentaminen sekä palveluneuvojien toimenkuvien muuttaminen. Lomautusten alettua puhuttiin vain lomautuksista ja työhön paluusta koronatilanteen hellitettyä. Nyt aletaan palata pikkuhiljaa arkeen, mutta näin ei sitten käykään lipunmyynnin osalta. Nyt yt:n alainen henkilökunta ei kuitenkaan missään vaiheessa olisi uskonut, että lomautus nyt vaihtuukin mahdollisiin irtisanomisiin.

Sahala korostaa, että neuvottelut ovat vasta alkamassa.

- Pyrimme kaikin keinoin vaikuttamaan lopputulokseen ja siihen, että ammattitaitoiselle henkilökunnalle löytyisi vielä töitä tai että palveluneuvojan toimenkuvamuutoksella voitaisiin työpaikkoja säilyttää. Tällaista muutosta lomautusten aikana ei varmaan kukaan osannut odottaa.